RSS

luni, 26 octombrie 2015

Arsenie Boca si spiritul nesimtirii

     
     Fiind in trecere prin judetul Hunedoara, am decis sa ma opresc la Manastirea Prislop. Nimic neobisnuit, o femeie care dorea sa inalte o ruga intr-o zi de duminica intr-un locas sfant. Nu m-am dus special pentru mormantul parintelui Arsenie Boca, desi stiu ca acesta este noul trend religios. Dar nu despre harul duhovnicului vreau sa iti vorbesc, nici despre felul aproape obscen in care ii este folosita imaginea, nici despre minunile acestuia reale sau inventate. Vreau sa iti vorbesc despre ceva mult mai familiar: impolitetea!

     Imprejurimile Manastirii Prislop erau "decorate" cu tot soiul de gunoaie, se vorbea tare, se injura mult, nimeni nu parea sa tina seama de locul in care se afla. Prietenii mei, poate mai intelepti ca mine, au acceptat mizeria si zgomotul ca pe un dat, nu li se parea nimic iesit din comun. De ce ar fi aici diferit fata de restul Romaniei? Eu ma simteam agasata. Pe moment uitasem de psihodiversitate, uitasem ca exista nepoliticosi egoisti. Poate ca acei oameni traiesc momente dificile si urasc tot ce ii inconjoasa sau poate ca asa au fost crescuti, asta a fost educatia primita sau mai degraba lipsa ei.


     Evident, exista o serie de reguli, constructii verbale, gesturi care sunt extrem de importante pentru a trai in buna intelegere intr-o societate (da, a iti pune gunoiul intr-un cos face parte dintre acele gesturi). In absenta lor, impolitetea se confunda cu dispretul, iar asta face sa apara emotii negative ca mania. Imi amintesc un citat din Andre Comte-Sponville: "Politetea este un lucru mic care pregateste lucrurile mari...Bunele maniere preced faptele bune.".

     Stiu ca nu pot schimba lumea, nu pot decat sa continui baletul delicat al interactiunii politicoase cu nesimtitii ( in orice caz, cei ce seamana cu asa ceva potrivit criteriilor mele). Sa spun eu "buna ziua",  "multumesc" si "imi cer scuze" in locul celor care nu o fac si din cand in cand sa ridic cate un ambalaj de jos si sa il pun la cos! Poate ca si badaranii fac pentru lume lucruri importante pe care eu nu le vad. Sper! Cealalta optiune este infinit mai groaznica: sa devin ca ei!

     Iti doresc o zi minunata!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu