RSS

luni, 21 martie 2016

Discutii toxice



        In mod sigur si tu ai avut partea ta de asemenea discutii. Ma refer la genul de discutii care nu duc nicaieri, pline de argumente toxice, la sfarsitul carora nu poti decat sa ridici din umeri si sa iti spui un filosofic "n-ai cu cine". Discutiile de genul sunt mult diferite de certurile constructive in care ajungi sa spui ce te deranjeaza cu adevarat si se incearca rezolvarea. Daca o cearta constructiva este inevitabila intr-o relatie, la un anumit punct este chiar sanatoasa, discutiile toxice corodeaza putin cate putin orice legatura emotionala.

      Eu am avut parte una deosebita sambata, m-a socat si m-a suparat, m-a incarcat emotional pentru restul week-end-ului. Surprinzator ca a venit de la o persoana pe care o respectam si pe care la un anumit punct o consideram prietena. Am avut nevoie de o zi pentru a decela adevarul de manipulare in toata mizeria ce mi-a fost servita. Intr-un final am reusit sa imi recapat calmul interior intelegand cateva lucruri.

       In primul rand, comunicarea devina este arida pentru ca celalalt nu asculta, nu cu incercand sa inteleaga ce i se spune ci doar suficient cat sa dea replica, mereu o replica acida. Atacul la persoana este des folosit ca raspuns. Se folosesc comparatii ( acel deja obisnuit "dar tu ce ai facut atunci...?").

       Persoana in cauza incearca sa te manipuleze, sa distraga atentia de la propria vina fie prin reflexie ("eu nu am facut asta, tu ai inceput") fie prin victimizare ( "tu ma jignesti"). La nevoie sunt folosite critica, acuzatiile, insultele si monologurile (neinteresante!) despre propria persoana. Toate sunt doar niste manipulari, niste tentative de a te pune in inferioritate, de a te forta sa te justifici cand nu este nevoie. Comunicarea nu este eficienta, este si normal, din moment ce doar unul dintre partenerii de discutie cauta o solutie, iar celalalt este ocupat cu ascunderea propriilor probleme comportamentale.

       Ce este de facut? In mod normal, este suficient o parasire temporara a "campului de lupta" pana cand celalalt redevine rational revenind la discutie pe fond mai calm. In cazurile mai grave, cum am intalnit eu sambata seara, este necesar un punct final, un "adio" spus pe un ton ferm pentru a il impiedica pe celalalt sa isi verse frustrarile si neimplinirile in capul tau.

       Relatiile normale se bazeaza pe respect, pe politete, decenta si nu pot fi intretinute daca celalalt nu poate intelege conceptele acestea. Nu orice conflict poate fi rezolvat, uneori trebuie sa fii de acord sa nu fii de acord, dar atata timp cat perpetuu te ciocnesti de aceeasi problema ce intretine o atmosfera conflictuala poate e cazul sa iei in considerare o despartire. Sanatatea ta mentala este mult prea pretioasa pentru a fi compromisa de dragul cuiva, indiferent cine este persoana respectiva. Uneori logica este cea care iti salveaza sufletul!

      Zi linistita iti doresc!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu